Projecten - Reisverslag uit Bamako, Mali van Marja & Paul Baarslag - WaarBenJij.nu Projecten - Reisverslag uit Bamako, Mali van Marja & Paul Baarslag - WaarBenJij.nu

Projecten

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja & Paul

15 Februari 2009 | Mali, Bamako

Naast alle gezellige en grappige dingen die we hier meemaken zijn er ook serieuze zaken waar we hier getuigen van zijn. Regelmatig zien we hele schokkende dingen die ondanks onze reis ervaring hard blijven binnenkomen. Het is moeilijk onder woorden te brengen en te gênant om foto’s van te maken. Gelukkig zien we ook dat er hard gewerkt wordt aan een betere toekomst voor Mali.

Wij zien hier een hele kolonie paters en zusters die zich inzetten voor de armen mensen hier, katholiek of niet doet niet ter zake. En als er mensen zijn die niets voor zichzelf nodig lijken te hebben zijn zij het wel. Het komt niet eens in ze op om geld voor andere zaken achter te houden. De luxe artikelen die ze cadeau krijgen van familie en vrienden geven ze meestal weer weg aan mensen die het volgens hen beter kunnen gebruiken. Om goed te kunnen blijven functioneren eten ze goed en wonen ze in redelijk koele huizen. Er is echter niets overbodigs te vinden in hun huizen.We vermoeden dat ze een laag eelt op hun billen hebben want die van ons voelen we goed na een avond op de harde stoelen. Zij lijken nergens last van te hebben. Dit soort dingen interesseert ze gewoonweg niet, ze hebben belangrijkere zaken om zich mee bezig te houden. We bewonderen hun manier van leven en met name de rust en tevredenheid die ze uitstralen.

Er worden allerlei projecten opgezet als duidelijk is waar in een wijk of dorp behoefte aan is. Vereiste is dat de Malinese gemeenschap zelf een financiële bijdrage levert zodat ze zich betrokken en verantwoordelijk voelen. De visie van de missie is dat alleen weggeven geen zin heeft voor de toekomst. Maar een financiële ondersteuning en samenwerking in alle opzichten geeft hoop en maakt meer mogelijk. Aangezien het om mensen gaat die erg weinig geld hebben is het in de meeste gevallen noodzakelijk om ook geld ergens anders vandaan te halen om een goed blijvend project te realiseren.
Op deze manier zijn er de een aantal projecten tot stand gekomen. Samen met Ome Jan zijn we hier weer op bezoek geweest en mochten we overal even rondkijken. Omdat we hier een aantal jaren geleden ook geweest zijn, zien we duidelijke vooruit gang.

Centrum feminin :
Dit is een educatief centrum om de positie van de vrouwen te verbeteren. Dit centrum is naast de priester woning gebouwd en hier lopen we regelmatig even binnen. Vrouwen uit de stad komen hier elke ochtend om te leren lezen en schrijven. Daarnaast kunnen zij leren naaien of speciale dingen koken zodat zij hiermee iets kunnen verdienen op de markt. Vereiste is ook dat zij de voorlichtingsbijeenkomsten over aids en geboorte beperking bijwonen. De school verkoopt de dingen die zij maken om hiervoor weer nieuw materiaal te kunnen kopen. Het blijft echter moeilijk om financieel overeind te blijven.

Charitas:
Hiervoor is een kantoor waar hele armen mensen naar toe kunnen komen voor een bijdrage in voedsel of voor gratis medicijnen. Er zijn veel gezinnen die niets hebben en zonder deze bijdrage zouden verhongeren of niet de nodige medicijnen bij ziekte kunnen kopen. Vanuit dit project gaat er iemand de situatie ter plekke bekijken zodat er geen misbruik van gemaakt wordt. Er wordt dan voedsel verstrekt op basis van het aantal kinderen en volwassen in het gezin. Wanneer er medicijnen nodig zijn kunnen zij hier een bewijs halen waarmee ze bij het ziekenhuis medicijnen kunnen halen. Dit levert verder geen eigen inkomsten op maar kost alleen geld.

Straatkinderen
In de stad enorm veel kinderen die met een groot leeg blik tomatenpuree aan het bedelen zijn. Het gaat om kinderen vanaf de leeftijd vanaf ongeveer 5 jaar. Deze kinderen lijken een uitzichtloze toekomst te hebben. Wanneer we voor een stoplicht staan is er altijd wel een die met een smekende blik in de ogen bij ons raampje komt staan. Geld geven we eigenlijk nooit. Niet omdat we het niet kunnen missen want meestal vragen ze om 100 CFA wat omgerekend ongeveer 15 eurocent is. Het is echter onze visie dat met het geven van geld het bedelende bestaan in stand blijft. Er dan geen noodzaak om naar andere oplossingen te zoeken. In de praktijk is het gevoelsmatig erg moeilijk om naar deze visie te handelen aangezien lange termijn planning geen hongerige magen vult..
De zusters hebben voor deze kinderen (meestal jongens) een centrum geopend. Zij worden hier begeleid met het zoeken naar andere mogelijkheden om geld te verdienen. Tevens wordt hun scholing aangeboden zodat zij minder afhankelijk worden van het bedelende leven.
Om in contact te komen met deze kinderen gaan de medewerkers tegen de avond op straat naar ze op zoek. Er volgt er eerst een proces van vertrouwen winnen voordat de kinderen naar het centrum komen.

Studie
Er zijn meerdere scholen in Bamako maar niet ieder gezin heeft geld om hun kinderen daar naartoe te kunnen laten gaan. Soms wordt er op schoolniveau geholpen. Zo is hier bijvoorbeeld een school die financieel ondersteund wordt door een school in Beuningen (NL). De kinderen in Nederland organiseren gezamenlijk acties om geld in te zamelen voor een school in Mali. Hierdoor hoeft de school minder geld aan de ouders te vragen voor les materiaal en kunnen er dus meer kinderen uit de minder goed bedeelde gezinnen naar school.
Soms wordt er ook op individueel niveau door de missie geholpen. Als de ouders van een schoolgaand kind het schoolgeld (tijdelijk) niet meer kunnen betalen wordt er bijgesprongen zodat het kind niet hoeft af te haken. Het schoolgeld inclusief boeken is hier ongeveer €5,- per maand. Dit lijkt heel weinig maar op een salaris van € 40,- per maand is dit een groot bedrag voor een gezin. (En dan is €40,- per maand nog een salaris van iemand die een redelijk goede baan heeft.)

Ziekenhuis
Er is een ziekenhuis gebouwd wat toegankelijk is voor de arme bevolking. Hier is er geen ziektekostenverzekering die medische kosten vergoedt. In dit ziekenhuis worden mensen die het niet kunnen betalen gratis behandeld.
Binnenkort wordt ook de kraamafdeling geopend om ook de baby sterfte tegen te gaan. In het ziekenhuis worden ook onderzoeken gedaan en medicijnen verstrekt. Om medicijnen en materialen te kunnen kopen en de verpleegkundige te kunnen opleiden is er uiteraard geld nodig. Medicijnen zijn hier aanzienlijk goedkoper dan in het westen. Zo kost bijvoorbeeld een antibiotica kuur €4,- en een vaccinatie €12,-. De Malaria profylaxe hadden we financieel gezien ook veel beter hier kunnen kopen want voor onze begrippen is het bijna voor niets. Voor mensen die al blij zijn als ze wat te eten hebben is het echter teveel.
Via een samenwerkingsverband met een ziekenhuis in Spanje worden er regelmatig materialen aangeleverd waardoor er steeds meer zieken goed behandeld kunnen worden.
We hebben een rondleiding gekregen en mochten ook een kijkje nemen in de behandelkamers. Daar zagen we wonden die lang op het netvlies blijven hangen, de mensen wachten vaak veel te lang om naar het ziekenhuis te komen waardoor de schade verergert. Maar het is erg hoop gevend om te zien hoe toegewijde Malinese artsen deze mensen met zorg behandelen.

Waterputten
Water tekort is een groot probleem hier en het is niet van zelfsprekend dat er in een dorp of wijk voldoende aanwezig is. Soms moeten mensen kilometers reizen om aan water te komen of halen ze het uit de rivier waarbij het gevaar van ziektes groot is. Ome Jan heeft de gave dat hij door middel van een wiggelroede wateraders kan zoeken. Zo heeft hij al mening dorp aan een put geholpen.
Alleen het weten waar het de ader zit is uiteraard niet voldoende. De aanleg van een put in een dorp of wijk kost ongeveer €2000,- en dit geld is er niet altijd. Net zoals bij alle projecten geld ook hier dat de mensen in het dorp of wijk waar de put aangelegd wordt, in ieder geval een deel zelf moeten betalen zodat zij een gezamenlijke verantwoordelijkheid hiervoor hebben.

Het bouwen van multifunctionele ruimtes
Voor een gemeenschap is het voor samenwerking en vorming van belang dat er ook een ruimte is om bij elkaar te komen. Deze gebouwen worden in kleine dorpen ook vaak gebruikt voor kerkdiensten omdat een kerk niet aanwezig is kleine dorpen of stadswijken. Er wordt les gegeven en vaak is er ook een bibliotheek in het gebouw.
In de wijk waar ome Jan woont, is er een centrum gebouwd waar o.a. computerles wordt gegeven. Bewust is er voor gekozen om geen internet aansluiting aan te leggen zodat de leerlingen niet worden afgeleid en het niet op een internet cafe gaat lijken. De lessen zijn erop gericht dat de jongeren basiskennis van het omgaan met computers opdoen. Tevens is er een bibliotheek waar boeken voor scholing maar ook romans worden uitgeleend. En er is een leslokaal waar overdag jongeren scholing krijgen. S’avonds komen hier volwassen naar toe die willen leren lezen en schrijven.
De missie zou veel meer van deze centra’s willen opzetten aangezien er veel behoefte aan is. Het bouwen van een dergelijk ruimte kost echter veel geld (ongeveer €40.000 ). Vaak duurt het hierdoor erg lang voordat de bouw gerealiseerd kan worden.

Al deze projecten worden door de missie in samenwerking met de bevolking opgezet met als doel dat de witte paters en de zusters zichzelf overbodig maken en de mensen zelf de projecten uiteindelijk draaiend houden. Bij de bestaande projecten is al het personeel Malinees.

In Nederland horen wij vaak mensen terecht zeggen; “we zouden wel voor het goede doel willen geven maar je hoort zoveel verhalen dat je nooit zeker weet of je geld goed terecht komt omdat er veel ergens blijft hangen bij rijke mensen.”
Wanneer je graag zou willen geven voor een bestaand of een nieuw project en je wilt zeker weten dat het geld rechtstreeks daar terecht komt kun je het overmaken op:

Rekeningnummer: 1071250 t.n.v. Witte paters Kardinaal Lavigerie te Dongen
Ovv; pater Jan van Haandel Bamako Mali – West Afrika (daarbij het project waarvoor je het wilt geven)

Als je ziet wat hier bepaalde dingen kosten kan je nagaan dat een kleinigheid in Mali al van grote betekenis kan zijn.

Mocht je ideeën hebben over samenwerkingsverbanden zoals de school in Beuningen of het ziekenhuis in Spanje mail ons dan; marja260169@gmail.com . Dan brengen wij je in contact met de personen die hierover informatie hebben en die kunnen bemiddelen bij het tot stand brengen van de samenwerking.

• 16 Februari 2009 - 15:14

Bianca:

Wat is jullie huis mooi geworden, echt leuk!
    x

• 20 Februari 2009 - 11:57

Petra.:

Ja,als je zo'n verslag leest,is er in Nederland toch nog niks aan het handje?!Petra.

• 22 Februari 2009 - 11:18

Jan En Marg:

hallo ontdekkingsreizigers,
    wat leuk om te lezen over de 'zwaardere' achtergronden van jullie reis... als je die euro's zet naast de ned. begrippen dan krijg je het koud ... wij gaan vandaag direct geld overmaken naar het nummer van ome jan,
    groetjes en veel nieuwe ervaringen toegewenst,
    jan en marg

• 22 Februari 2009 - 16:11

Bianca:

En toen was de verbinding ineens verbroken... Heerlijk hoor om je stem even te horen. Al had ik liever op dat terrasje er bij gezeten! Dikke kus