Omgeving Kruger en verrassingsbezoek in Nederland - Reisverslag uit Beuningen, Nederland van Marja & Paul Baarslag - WaarBenJij.nu Omgeving Kruger en verrassingsbezoek in Nederland - Reisverslag uit Beuningen, Nederland van Marja & Paul Baarslag - WaarBenJij.nu

Omgeving Kruger en verrassingsbezoek in Nederland

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja & Paul

13 Mei 2010 | Nederland, Beuningen

Na een paar gezellige maar regenachtige dagen bij Billy Bongo Backpackers begon het wat beter weer te worden. Vanwege alle nattigheid duurde het een poosje voordat we het sompige tuintje uit waren en lieten we een diep spoor op het gras achter. We maakten een langzame ronde door het Lowveld gebied. Helaas konden we nog steeds niks van “Gods Window” zien vanwege laaghangende wolken. Maar “The Putholes” en the “Three ronddavels” waren zeker de moeite waard.
Zij maakte ook nog te paard een rondje door de bergen wat nog eens extra genieten was.
Ondertussen ontstond het plan om naar Nederland te gaan voor een verrassingsbezoek. Directe aanleiding was het feest ter gelegenheid van de 70jarige verjaardag van zijn moeder. Aangezien dat niet lang meer duurde moesten we behalve naar tickets ook op zoek naar een veilige plek voor Wobbel.
We belden naar Billy in de hoop dat deze iets voor ons zou weten. Daarmee was het probleem zo opgelost want Billy bood ons direct een plek op zijn terrein aan. In ruil voor gratis verblijf van Wobbel zouden wij helpen een mooie “overlanders” plaats te maken op zijn land.
In alle rust konden we nu het mooie rondje natuur afmaken. De schoolvakantie in Zuid Afrika was weer voorbij en we besloten om nog eens in het Krugerpark te gaan kijken.
Enkele kilometers voor de ingang was er een revalidatie centrum voor wilde dieren waar we ook een kijkje gingen nemen. Voordat we de rondleiding kregen werden we op een erg indrukwekkende lezing getrakteerd. Het is wel om confronterend om de feiten te horen over de snelheid waarmee het aantal dieren vermindert door de industrie.
En ook hier moet er geld verdiend worden en de makkelijkste weg lijkt toerisme. Speciaal daarvoor wordt de rondleiding spectaculair gemaakt met het voeren van gieren en op de foto met een baby neushoorn…niet erg natuurlijk maar wel erg leuk.
We bleven 4 dagen in Kruger en deze keer zagen we wel wat meer als de vorige keer al bleef het goed zoeken tussen de struiken. S’ochtends vroeg zagen we een luipaard in de boom liggen en op de tak boven hem lag zijn maaltijd, een deel van een giraffe.
Deze keer konden we dit moeilijk te spotten dier goed bekijken. En s’avonds op de camping hadden we het geluk om 3 bushbaby’s te ontdekken in een boom op onze plek.
In Sabie bleek het al die tijd slecht weer geweest te zijn en met nog een week te gaan hoopten we op mooi werkweer. Billy was bang dat de week die we ervoor uit getrokken hadden niet genoeg zou zijn om de klus te klaren. Na twee dagen wieden, schilderen, graven en de poort verplaatsen hadden we een plekje voor Wobbel gecreëerd.
Het was weer gezellig bij Billy en lekker druk met Backpackers zodat we ons prima vermaakten terwijl we ons voorbereidde op onze geplande vlucht.
Het weekend was feest in Sabie en we pikten nog een autorace mee. Schitterend om te zien hoe hier alles maar kan. Op de parkeerplaats van de supermarkt klonk het gejuich van het publiek boven de race auto’s uit.
Een paar dagen voor we zouden vliegen vertrokken we richting Johannesburg. We bezochten het indrukwekkende Apartheidsmuseum waar we uren een triest stuk geschiedenis in ons opnamen. Met name het feit dat het allemaal eigenlijk nog maar heel kort geleden is was een vreemd gevoel. We zagen beelden op filmpjes die we ook nog herkenden van de televisie uit onze eigen jeugd. Alles was gescheiden, zelfs op de bankjes in de parken stond met koeienletters dat er alleen door blanken op gezeten mocht worden. Niet heel vreemd dat de sfeer in Zuid Afrika nog steeds wat gespannen is.
Op de plek waar we overnachtten ontmoeten we een Nederlands stel wat ook met d auto onderweg was en we kletsten weer heel wat af.
En toen brak het moment aan om te gaan vliegen. Op het vliegveld in Johannesburg kwamen we al in de Nederlandse sfeer door de oranje ballonnen die bij de KLM balies hingen ter ere van Koninginnedag!
En gelukkig hadden wij een veilige vlucht.

Ons verblijf begon met een erg geslaagd verjaardagsfeest van ma Baarslag. De eerste week stonden we onverwachts bij mensen op de stoep. Erg leuk om al die verbaasde blije gezichten te zien.
Door meerdere oorzaken blijven we twee maanden in het nu nog erg koude kikkerlandje..

Op 12 juni camperen wij op
Mini camping De Biggelaar
Kooistraat 1-a
6654 KH Afferden (Gld)
Telefoon (0487) 51 82 32
Bgg (06) 20 01 32 30
E-mail: famroekel@hetnet.nl

Kom gezellig langs, wij zorgen voor het houtskool en een partytent……
Als je daar ook wilt overnachten reserveer dan zo snel mogelijk een plekje!!

Wij zijn tijdens ons verblijf in Nederland bereikbaar op; 0619136285

• 13 Mei 2010 - 21:35

Ursula:

Wauw, wat een nieuws: jullie zijn nu hier :)!!! Reken maar dat ik jullie even ga bellen: gezellig!!! Liefs Xx

• 14 Mei 2010 - 07:43

Barbara:

Ik heb een plekje gereserveerd hoor!

• 15 Mei 2010 - 08:56

Fam. Degen:

Nu on tour,straks kamperen bij de boer,4.5 km van ons huis,ik kan zo naar jullie lopen!
    Petra.

• 15 Mei 2010 - 19:26

Toon & Monique:

Lieverds, wat was het heerlijk om jullie weer te zien en 12 juni zijn we ook van de partij!! eerst met de kinderen en 's avonds komen we met z'n tweeen!! We blijven wel thuis slapen want Myronne is de volgende ochtend alweer 4 jaar!!

Dikke knuffel,
    Monique

• 06 Juni 2010 - 19:48

Paul & Sookie:

Ha die Paul & Marja!

Onze ontmoeting in Port St. Johns is alweer een aantal maanden terug, maar hier dan eindelijk een reactie van ons en tevens een "dankjewel" voor de twee flesjes Goeie Hoop!

Ik heb net even jullie recente verslagen gelezen en ik herken veel details. Wij zijn in april ook nog een dikke week in Tofo geweest en hebben jullie volgens mij dan net misgelopen. Sinds eind april zijn wij ook weer terug in NL en inmiddels weer wat gewend. Nog niet aan het werk en voldoende tijd om reisblogs te lezen en foto's te bekijken van andere reizigers die we hebben ontmoet...

Ik hoop dat jullie een fijne tijd hebben nu in Nederland en veel plezier, geluk en succes met jullie verdere plannen.

Groet uit Maastricht,

Paul & Sookie

• 25 Juni 2010 - 09:22

Thomas:

Hi Marja en Paul

Ik reisde terug in Afrika, maar helaas is mijn Afrikaanse energie op en ga nog voor het einde van de maand terug naar Europa om daar de zomer door te brengen. Wat daarna komt zal iets zijn als India of Zuid Amerika. Alvast geen Afrika meer. Het was plezant maar het is genoeg geweest. Ik wens jullie veel succes en een veilige reis met het terug naar boven rijden.

Veel reisgroeten van de Belg die meereisde tussen Dakhla en Nouadibou.
    Thomas